2010. november 27., szombat

Témakérés: büntetés és jutalom

Egy nagyon kedves olvasóm kérte, hogy írjak egy kicsit a büntetésről és a jutalmazásról. Hát, kérlek szépen ez elég tág témakör, úgyhogy saját kedvemre fogok csapongani.
Először is, leginkább a pszichológia behaviourizmusnak nevezett ága foglalkozik ezzel, Pavlov kutyájával, meg egerekkel a labirintusban, meg majomszereplős tévésókkal - durván leegyszerűsítve.
De mi a büntetés, és mi a jutalom? Ezekben a kísérletekben főleg édesség és fájdalom a kombó. Mégis, van akinek nem mond semmit az édesség (macskák), a fájdalom pedig teljesen mást (mazochisták). Most hatalmas felismerést fogok megosztani veled: az a lényeg, hogy az egyén számára mi számít kellemesnek/kellemetlennek. Váó, nem mondod, gondolnád, de mégis, pl. amikor adnak valami gané melót, elkezdesz fintorogni, és már előre szenvedni, majd addig halogatni a dolgot, amíg lehet. A kellemetlenség viszont nem a munka része, hanem a fejedben van. Nem felvágásból szeretném idézni Mark Twain: Huckleberry Finn kalandjaiból (ugyanis nem olvastam) azt a jelenetet, amikor a kissrácot arra utasítja a nagymamája, hogy fesse le a kerítést, amihez természetesen semmi kedve. Erre odajön egy szomszédos, pénzzel kitömött srác, kezében egy menő G.I.Joe játékkal akivel amúgy sincs jóban, erre Finn elkezdi tüzetesen szemlélni a már lefestett kerítést, mintha az sokkal érdekesebb lenne, mint a menő játék. A végén már teljesen beleéli magát a színészkedésbe, és a szomszédos srác is ki szeretné próbálni, hogy tényleg olyan izgalmas-e.
Vagy ott van a börtönrendszer, aminek ugye az lenne a feladata, hogy egyrészt elrettentse a tisztes állampolgárokat a törvény nem tisztelésétől, másrészt pedig hogy megbüntesse azokat, akiket nem sikerült elrettenteni. Engem nem győzött meg a hatékonysága. Például vannak olyan emberek, akiknek szinte nincsenek érzelmei (pszichopaták), így ez a fajta büntetés abszolút nem mond nekik semmit, meg például Brazíliában vannak olyan erős bandák, akik a börtönökből irányítják a kinti életet. Mielőtt megjegyeznéd, hogy jó, akkor zárjuk be a böriket, hadd jegyezzem meg, hogy nem kell feltétlenül, csak át kéne gondolni a dolgokat - de a börtönrendszerről alkotott véleményemet majd máskor fejtem ki.
Még egy érdekes témát szeretnék felületesen érinteni: a belső/külső (intrinzik/extrinzik) motivációt: vagyis, hogy pontosan miért érzed úgy, hogy egy dolgot meg kell tenned. Vagy mert a főnök/anyu/tanárbácsi azt mondta, vagy pedig mert ellenálhatatlan vágyat érzel a megtételére. Ezt jól bemutatja az a kísérlet, amelyben a napköziben spontán rajzolgató gyerkőcöket pirosponttal megdícsérték ezért, egy idő után pedig azt vették észre, hogy ezek a gyerekek egyre ritkábban állnak neki firkálgatni, és akkor sem olyan lelkesen, mint azok, akiket nem dícsértek. Hogy miért? Mert amíg előtte teljesen maguktól szórakoztak, a jutalmazás utána egyre inkább csak azért, mert várták a pirospontot - anélkül pedig nem. Most akkor tehát mi számít jónak és mi rossznak?

2010. november 25., csütörtök

Extra Világ 1

Ne ijedjetek meg, nem az aktuális (?) RTL klub őrület egyik különszámával jövök. Két német ütemgéniusz, Arne Schaffhausen és Wayan Raabe, ismertebb nevükön az Extrawelt bemutatása következik a zene szárnyaiba kapaszkodva. Később fentről alászállunk, hogy minden jól kivehető legyen. Ádámtól és Évától szeretném elkezdeni. 2005-öt írtunk, amikor először haraptak bele a germán srácok a mérgező almába és baszottul igazán jól tették.



2006-ban jött a következő dupla: Fernweh / Drehfehler, majd egy szimpla: Titelheld. Ajánlom meghallgatás előtt nyissátok meg mind a három youtube linket, mert potyogni fog a könnyetek a gyönyörtől!

A 2. részben jön majd a nagylemez (Schöne Neue Extrawelt) és egy rakat klasszikus EP.
 A végére pedig egy ajándék munkásság reprezentáló live set tavalyról egy amszterdami buliból:
Extrawelt live at amsterdam by tony1987

2010. november 24., szerda

Szerdai vizuál szomj

A dán származású John Kenn napközben gyerekeknek készít tévéműsorokat, amikor pedig nem, akkor néha elővesz pár post-itet, és szürreális jeleneteket rajzol rájuk, hogy – saját bevallása szerint – egy kis ablakot nyisson egy egészen más világra. - Mashkulture


(Gébri! Imádni fogod! :))

2010. november 22., hétfő

MF Doom - Born Like This (Charles Bukowski: Dinosauria, We)

Gébri előző blogbejegyzésében említett Linkin Park Oppenheimeres skitről jutott eszembe egy MF Doom szám. Főként a track elején felmondott szöveget szeretném most gyöngybetűkkel itt megosztani. Annyit még érdemes tudni az albumról, hogy a Born Like This címet kapta. J Dilla, Madlib, Jake One és maga Doom eszkábálta össze zeneileg az amúgy cca. 40 perces albumot, mialatt fel s alá futkos a hideg a hátadon ha nem vagy halláskárosult...

Charles Bukowski (a link magyar wiki-re mutat!) német-amerikai író, költő egyik irománya az alábbi szöveg. Halálpontos fogalmazás, zseniálisan összerakott mű.

Dinosauria, We

Born like this
Into this
As the chalk faces smile
As Mrs. Death laughs
As the elevators break
As political landscapes dissolve
As the supermarket bag boy holds a college degree
As the oily fish spit out their oily prey
As the sun is masked
We are
Born like this
Into this
Into these carefully mad wars
Into the sight of broken factory windows of emptiness
Into bars where people no longer speak to each other
Into fist fights that end as shootings and knifings
Born into this
Into hospitals which are so expensive that it's cheaper to die
Into lawyers who charge so much it's cheaper to plead guilty
Into a country where the jails are full and the madhouses closed
Into a place where the masses elevate fools into rich heroes
Born into this
Walking and living through this
Dying because of this
Muted because of this
Castrated
Debauched
Disinherited
Because of this
Fooled by this
Used by this
Pissed on by this
Made crazy and sick by this
Made violent
Made inhuman
By this
The heart is blackened
The fingers reach for the throat
The gun
The knife
The bomb
The fingers reach toward an unresponsive god
The fingers reach for the bottle
The pill
The powder
We are born into this sorrowful deadliness
We are born into a government 60 years in debt
That soon will be unable to even pay the interest on that debt
And the banks will burn
Money will be useless
There will be open and unpunished murder in the streets
It will be guns and roving mobs
Land will be useless
Food will become a diminishing return
Nuclear power will be taken over by the many
Explosions will continually shake the earth
Radiated robot men will stalk each other
The rich and the chosen will watch from space platforms
Dante's Inferno will be made to look like a children's playground
The sun will not be seen and it will always be night
Trees will die
All vegetation will die
Radiated men will eat the flesh of radiated men
The sea will be poisoned
The lakes and rivers will vanish
Rain will be the new gold
The rotting bodies of men and animals will stink in the dark wind
The last few survivors will be overtaken by new and hideous diseases
And the space platforms will be destroyed by attrition
The petering out of supplies
The natural effect of general decay
And there will be the most beautiful silence never heard
Born out of that.
The sun still hidden there
Awaiting the next chapter.


Linkin Park - A Thousand Suns

Mielőtt bemutatnám a negyedik albumukat, kéne írni egy rövid történelmet, hiszen sok idő eltelt azóta, mikor a srácok elkezdték, és ide jutottak, de ez a beszámoló megteszi helyettem: http://www.reviewrinserepeat.com/artist/linkin-park/album/a-thousand-suns/review
Ehelyett belecsapok a közepébe

Ez egy koncepcióalbumnak számít, ami az atomkor, és az ahhoz kapcsolódó hadviselés köré épülő politikai szövegeket ígér. Bátor vállalkozásnak számít? Már önmagában is, úgy viszont főleg, hogy még a sok változást hozó harmadik albumuk sem volt elég komoly. Mindenesetre a koncepció megvan, nagyon erősen.
Rögtön két intro számmal indul: az elsőben egy robotizált női hang énekel egy Requiemet, a második pedig Oppenheimer egy híres beszéde, természetesen mindkettőnek zenei aláfestése van, amitől viszont olyan brutális, hátborzongató, félelmetes hangulatot teremt, hogy nem mertem kinézni az ablakon, hátha meglátok egy gombafelhőt.
Az album egyébként ebben, mármint az átvezető számokban erős (15-ből 6 ez), meg abban, hogy a már említett beszéden kívül van még kettő. Ezzel tehát nagyon erős hangulatot, kontextust teremt az album. Ilyenkor meg lehet kérdezni, hogy ezek az idézetek csak önmagukért vannak? Nem tudom, szerintem ideillenek. Más kérdés, hogy maguk a számok sajnos már nem annyira ütősek, amitől egy nagyon fura helyzet alakul ki. Rögtön itt van az első rendes szám, ami az intró(k) után kissé csalódásnak hat. A When They Come For Me, a Blackout, Wretches and Kins kárpótolnak valamennyire, jó számok, de nem illeszkednek a koncepcióba szerintem, főleg a rap betétek (amik egyébként jók).
A Fallout/The Catalyst azonban marhajó, szinte tökéletes szám, ezt hallgatom már három napja. Csak azt nem értem, hogyan illik össze a Medal of Honor enyhe militarizmusával.

ui.: a linkeket nem viccből tettem be, sok fontos dolgot mutatnak be, amit nehéz lett volna leírni

2010. november 21., vasárnap

Dusty Kid karnyújtásnyira (2010.10.20., Győr, Club Vertigo)

Már nagyon vártunk valami hasonlót és végre eljött hozzánk. Az itáliai techno/minimal virtuózának zenéjétól garantáltan feltakarítottuk a poros talajt. Audiódokumentációja (akkora találmány, hogy Kazinczy ölne az autogrammomért) annak az estének, amikor Dusty Kid 0-10 méterre tartózkodott tőlem. Nem írok esszét az est elemzéséről, még friss élményekkel így fogalmaztam egy fb kommentben: "egesz erdekes set-et jatszott. eleje kicsit hard techno volt, majdnem spor/rush zene. kozben voltak elszallos reszek is, aztan voltak olyan utemek amik siman atmehettek volna dubstepbe. a set vegen jatszotta sajat cuccait, de mind turbozva diszko verzioba. the fugue, kore, mantrakome, psika (foleg a regi cuccok). mivel a buli hangulata azt kovetelte nem igen voltak minimal feelgood szamok (cowboys, america, nemur). 9/10"