2012. február 24., péntek

Milyen zenét hallgatsz?

Ez az ötlet Tyler Culler szüleménye, aki fogta magát, meg a kameráját, és sorban megkérdezte a new yorki járókelőktől, hogy éppen mit hallgatnak, majd az egészet feltöltötte a youtube-ra. Az is bizonyítja, mennyire remek és kreatív az ötlete, hogy a videó már másfél millió megtekintés fölött jár, de ami ennél is fontosabb, hogy egy mozgalmat teremtett, amely keretében a világ más városaiban is csináltak hasonló projekteket ("What song are you listening to [város neve]?"). Blogunk szellemiségéhez már csak azért is illik, mert sok-sok új zenét lehet felfedezni.


Mivel szeretek mindenféle statisztikát végezni, ezért kiválasztottam négy igazán kozmopolita városban készült videót, összeírtam a zeneszámokat, és megnéztem, hogy azokra milyen évjárat, milyen műfaj jellemző, és honnan érkezik. A semmiféleképpen nem reprezentatív felmérésből mindenki maga vonja le a következtetéseket. A sok szám összevetése mellett az is jó szórakozás, ha megpróbáljuk a megkérdezett külseje alapján kitalálni, hogy milyen műfajt hallgat. Néha érdekes válaszok születnek!

New York - http://www.youtube.com/watch?v=tvHRUY0tBcs
A 21 szám kicsivel több, mint fele az elmúlt három évből való (mivel mind a négy videó 2011-ben készült, ezért az "elmúltat" ahhoz képest használom), 19%-a pedig '90 előttről. A többsége, 33%-a hip hop/rnb szám, 29% rock, 19% könnyű/sláger, 9% electronic, 5% dance/house, és 5% reggae. A számok túlnyomó többsége, 85%-a helyi, vagyis az államokból származik, egy brit számot leszámítva pedig mindegyik az amerikai kontinensről jön (Jamaika és Mexikó), illetve egy számtól eltekintve mindegyik angol nyelvű.


Budapest - http://www.youtube.com/watch?v=C6LwpCwZDo8
A 20 szám fele az elmúlt három évből van, és 10%-a '90 előttről. Ez számomra nagyon meglepő, nem hittem volna, hogy ennyire friss zenéket hallgassanak. A számok 45%-a könnyű/sláger, 25% dance/house, 15% rock, 10% hip hop/rnb, 5% dubstep. Hiába friss, ha sekélyes. 40%-a az USA-ból, 25% Angliából, 10% Svédországból, 5-5% magyar, román, francia, boszniai és perzsa (iráni). Az angol nyelvterület dominanciája mellett sokkal több szín látszik, mint bármelyik másik városban, azonban ha a nyelvet is nézzük, egyszerűsödik a kép: a svéd Robyn meg Abba, a román Inna mind angolul énekelnek, így a számokban az angol mellett csak magyar, perzsa, boszniai és spanyol (mert Manu Chano ugyan francia származású, de többnyire spanyolul énekel) nyelvet hallhatunk.

London - http://www.youtube.com/watch?v=PHdg2yMygqk
Itt a 29 számból 38% jelent meg 2009 vagy az után, és 17% '90 előtt. 21% pop/sláger, illetve hip hop/rnb, 17% jazz/folk, illetve rock, 7% dance/house, electronic, illetve dubstep, 3,5 % gospel, illetve Disney (a Dzsungel könyvének OST-je). A számok 31%-a brit, 45%-a az USA-ból származik, 3,5% jamaikai, kanadai, norvég, görög, svéd, illetve barbadoszi (na jó, utóbbi igazából szintén az USA-ból származik, ugyanis ez egy Rihanna szám, de lefogadom, hogy kevesen tudják, magamat is beleértve, hogy ő Barbadoszról származik). A pesti videóhoz hasonlóan ez is színesnek tűnik, azonban mindegyiken angolul énekelnek, egy szám kivételével, ami a görög Vangelis - Conquest of Paradise száma, amiben latinul énekelnek.


Berlin  - http://www.youtube.com/watch?v=GVN2iRJf4hk
A 24 szám több, mint felét (54%) az elmúlt három évben adták ki, és 12,5% készült '90 előtt. A számok 25% -a rock, 21% techno, 17% jazz/folk, illetve hip hop/rnb, 4% dubstep, dance/house, pop/sláger, illetve electronic. 46% az USA-ból, 25% Angliából származik, 12,5% helyi, 8% francia, 4% svájci, illetve kanadai. Itt is hozzá kell tenni egy megjegyzést a nyelv tekintetében: a svájci, az egyik német és az egyik francia szám vokál nélküli techno, a másik francia pedig portugálul szól.

Mint említettem, a semmitmondó következtetéseket mindenki maga vonja le, azt a nem túl világmegrengető tényt azonban ki lehet jelenteni, hogy egy önkényesen kiválasztott napon egy milliós város random időpontjában a füllhallgatós emberek nagy része éppen angol nyelvterületről származó könnyűzenét hallgatott.
Most pedig megyek, és meghallgatom azt az LCD Soundsystem számot.

Még annyit, hogy blogunk szerkesztősége bátran ajánlja nektek, hogy próbáljátok ki magatok is, jó szórakozás lesz! Tanácsként annyit adnánk, hogy lehetőleg egy nagyobb várost válasszatok (bár természetesen akár Berettyóújfalún is lehet próbálkozni, csak ott több időt kell vadászással eltölteni), egy táblára írjátok fel, hogy "Szia, milyen számot hallgatsz?", hogy már messziről lássák, nem lejmolási/megtérítési szándékaitok vannak, illetve ajánlatos egy másik nyelven (minimum a helyi kisebbségiekén) is felírni, mert a pesti videóban is látszott, hogy kapásból az első három járókelő nem beszélt magyarul.

2012. február 23., csütörtök

Crystal Castles - Suffocation [klip premier!]

A Crystal Castles kanadai elektro-punk duó eddigi munkássága során két albumot jelentetett meg. A második, cím nélkül megjelentő albumról ez a második videóanyag (a The Cureból ismert Robert Smith vokáljával felvett Not In Love után) és így másfél évvel a megjelenés után sincs nehezünkre megcsodálni. A klip az énekesnő, Alice Glass első divatfotózását örökíti meg. Nyáron a Sziget fesztiválon volt szerencsénk megcsodálni az előadóművész flúgosságát, lüktető energiája mindenkit magával ragadott. A rendezőért sem kellett messzire menniük, a duó zenész-produceri feladatait végző Ethan Kath végezte ezen munkálatokat.



Fejben számol a döglött egér: Deadmau5 - Maths

A 4x4=12 albummal már bizonyította matemaikai rálátását Deadmau5. Az album elszaporodó dubsteppesedés jeleit mutatta, később a HR 8938 Cephei és Bleed EP-kben viszont visszatért a töle "megkövetelt" progresszív technohousehoz. A múlt héten, minden előzetes várakozás és promó nélkül jelent meg a torontoi zenész legújabb, Maths azaz Matematika címre hallgató száma.

Ez a friss alkotás is tanubizonyságot tesz Joel Thomas Zimmerman folyamatosan iránytváltoztató ízlésvilágának. Fellelhetőek benne majdnem Justice-i magasságokba szárnyaló elektrorock szárnyas hangjegyek. Kaotikus állapotok pedig csupán csak azért nem árasztják el az étert, mert Deadmau5 mérnöki preciziással ügyel a matematikai korlátok megtartására.

2012. február 22., szerda

TAI - "At The Disco" 2012 Mixtape

Rég volt már ilyen és a Blog állandó eszméjét, miszerint mindig a legigényesebb dolgokról írunk, arról készülnek bejegyzések ezt a friss TAI mixtapet vétek lett volna nem bemutatni.

TAI's "At The Disco" 2012 Mixtape

Hivatalos Tracklista: 
1. Mumbai Science - Researchers
2. BS1 - Nothing But U
3. Alunageorge - You Know You Like It (Riton Re Rub)
4. Stanton Warriors - Shoot Me Down (Herve Remix)
5. Mata - Dutchness
6. Modek - Dust
7. D.I.M. & TAI - Ion
8. Moonbootica - Iconic (TAI Remix) (unreleased)
9. Miike Snow - Devil's Work (Alex Metric Remix)
10. Axwell - I Found You (Remode)
11. TAI & Bart B More - Cross It
12. Grand Puba - Dedication
13. Carte Blanche - Gare Du Nord
14. Para One - Mother (Mr. Oizo Remix)
15. Justice - Canon - Tiga Remix
16. Ego Troopers - Whale - Original Mix
17. Djedjotronic_-_Walk_With_Me
18. Justice - On 'N' On - Brodinski Remix
19. Boys Noize & Erol Alkan - Lemonade (Gesaffelstein Remix)

2012. február 21., kedd

napi kurvajó: Rino Cerrone - Man On Moon

Ha annyit mondok, hogy nápolyi techno zene mindenkinek három előadó ugrik be: Marco Carola, Geatano Parisio, Rino Cerrone. Dél-Itália ezen csodálatos, afrikai vándornépektől és hagyományosan nagy argentin (lásd. Diego Maradona kultusz) közösségétől folyamatosan pulzáló városa sosem nyugszik, ha lüktető techno zenéről van szó. A mai napra ezt a remekbeszabott tavaly nyári alkotást választottam. Itt mélyebben is elmerülhettek Rino munkásságában.



2012. február 20., hétfő

Dj Zefil Feat. MC Kemon - STR8 Hustlin [videóklip premier!]

MC Kemon 12 éves kora óta él Magyarországon, 2005 óta az Irie Maffia tagja, grenadai születésének köszönhetően angol anyanyelven reppeli fel dancehall és soca műfajoktól átitatott hangzásvilágú szövegeit. Remek szám+videóklip kombót készített el a múlt héten a mostanában egyre aktívabb DJ Zefillel, a pécsi zenész által kreált ütemre. A videóanyag hagyományos hiphop elemeket tartalmaz. Szép vágásokkal felvillannak graffiti, scratch és bandázos jelenetek egymást váltogatva.


A Skrillex-jelenség 2. rész, Antikrisztus vagy dubsteppop nagykövet?

Tavaly októberben Skrillex munkásságáról és személyéről írt bejegyzésemben néhol direkt, a vélemények erős meghatározása miatt gereblyévé változott a nyelvem. A kommentekből kiderültek a vegyes vélemények és az is, hogy helyesírásotok kárára ment a bejegyzésre gyorsan ráöntött agresszió. Az ars poeticám akkor egyértelműen meghatároztam, most annak az írásnak folytatásaként vinném tovább a cselekmény szálát. Érdekes cikket találtam az interneten, melyet tekintsünk most ötletbörzének. Az oldal mély vallási (keresztény - christwire) meggyőződése miatt néhol túlzásokba fordul az elmélkedés mégis érdekes témákat vet fel. A szerző eléggé beleragad pár demagóg állításába. Skrillexet hanyag határozottsággal a homoszexualitás zászlóshajójának, a könnyű (és esetekben a kemény) drogok használatára buzdító személyként jelöli meg. Képében a Warhol-korszak 21. századi helytartóját látja, a nem heteró (azaz homo- és biszexuális) nemi beállítottság melegágya Skrillex minden egyes fellépése. Nem tudom milyen idétlen kutatás eredményeként jött ki az az állítás, hogy 3 nőből egyet megerőszakolnak Skrillex bulija után. Party drogok, hangos zene, fiúk-lányok vegyesen, az "esemény" befejezése pedig szerintem a '70-es évek görkoris diszkói után is hasonlóan alakultak. A gyakran mindkét (vagy több?!) fél által bódult állapotban lezavart együttléteket sok esetben szerintem túlzás erőszaknak nevezni.
Az előadó által képviselt groteszk öltözködési és viselkedési stílust már előző írásomban is említettem, akkor csupán ötlettelen, igénytelenség mindig laza álcája mögé rejtőző habitusról beszéltem. Az amerikai keresztény közösség totális veszélytényezőként állítja be Sonny Moore-t. Terjedésének amplitudúja egyre nagyobb tereket játszik be, a vírus gyorsabban terjed, mint egy-egy nemi betegség a bangkoki éjszakában.
A téma elsősorban azért került most elő, mivel Skrillex az előzetesen 5 Grammy-díjra jelöléséből hármat behúzott. Nevükön nevezve a gyerekeket, ő nyert a legjobb dance alkotás (Scary Monsters and Nice Sprites), a legjobb dance/elektronika album és a legjobb remix kategóriában (Benny Benassi ft. Gary Go - Cinema (Skrillex Remix)). Ezek az eredmények természetesen beugrót jelentenek az amcsi sorozatokból oly jól ismert "a leghíresebb 30 harminc alattiak" listájára.
Csupán csak irigységből gyűlölködöm
Külcsínről szerintem elég ennyi, Skrillex a médiával folytatott párbeszédével párhuzamosan a zenéjét sem pihentette. No, azt nem mondanám, hogy sok újítást eszközölt a Beatportra december 23-án felkerülő Bangarang című lemezén, inkább csak továbbra is ébren tartotta a wobble-kat.

Te, ti, ők, azaz mi egy hónap alatt bő 7 milliós nézettséget vertünk bele a videótalan alkotásba, pedig mégcsak jónak vagy irtózatosan gyengének se mondanám (azt hittem ezzel a kettővel lehet nyerő valaki a youtube-on). Az 7 tracket tartalmazó album fogadtatása abszolút vegyesnek mondható, ami tény, hogy masszív lenyűgőzést egyik neves médiumnál sem sikerült elérnie. A Sputnikmusicnál például a futottak még kategóriát kimerítő másfél csillag jutott neki a rendelkezésre álló ötből. Tájékozatlan lennél azt hinni, hogy Skrillex mint aki jól végezte a dolgát (ezt már alapjában tévhit lenne részéről...) lecsukja laptopját, tölt magának egy jó fekete teát és kaliforniai magányában elcsürcsölgeti azt az év további részében. Adjunk hálát az égnek hisz február 27-ei megjelenéssel jön a vadonatúj friss stúdió album (szigorúan turnébuszok belsejéből kialakítva!) Voltage néven. Sonny Moore volt annyira úriember, hogy előlegként odadobta elénk, kutyáknak a címadó dalt. Amit kaptunk reciprok biztos, mint a kutya vacsorája. Papírforma vokált és hangzást hoz, nem ettől fognak sírhelyükön a klasszikusok oldalirányban forogni...

Ez pedig annyira mém, hogy képtelen vagyok kihagyni:
A Mézga-család szerzői pedig jóval megelőzve korukat tudták már mi lesz a jövő zenéje, reméljük azért ők sem tévedhetetlenek!


A bejegyzés első része: A Skrillex-jelenség, kollektív elbutulás