2012. január 21., szombat

Napi kurvajó: Aloe Blacc - I Need a Dollar

Most ne kezdjük el azt firtatni, hogy a két studióalbummal rendelkező Aloe Blacc-nek tényleg annyira nagy szüksége lenne egy dolcsira (az elfogadható magyarázat, hogy a dalban szereplő alteregója egy csöves), inkább hallgassuk, milyen remekül ötvözi a klasszikus Blues hangzást könnyed hip-hoppal:

2012. január 20., péntek

Cadik - Just (2011) - albumelemzés

Bár kissé megkésve, de a megjelenés idején robbant ovációbomba okozta porfelhő eltűnése előtt, abból még idejében kinyúlva érkezem egy hagyományosnak mondható albumelemzéssel. A mai napon Cadik - Just névre keresztelt albuma lesz terítéken. Pironkodva jegyzem meg, a lemez már lassan egy hónapja kényeztet minket, most volt időm teljes egészében magamévá tenni a hanganyagot. Cadik önéletrajzában olyan sarokpontokkal szembesülhetünk, mint az Anima Sound Systemnek már az 1990-es évek közepétől való scratch munkák, a Tilos rádióban történő szettelések vagy DJ Palotaival közös munkálkodás. Séfel Pál hosszú és változatos utat járt be míg megtalálta saját ízlésvilágát valahol a hiphop és az elektronikus zene birodalmai között féluton. Első albuma 2008-ban jelent meg Basic címmel. Bár az elnevezés azt sejteti egy alapmunkát kapott kezébe a hallgató, ennél jóval többről beszélhettünk már akkor is. Magyar produceri szemmel felfoghatatlan méretű sztárokat kaptunk az arcunkba közreműködőkként. Az MC-zésben segített Phat Khat, MED és a detroiti Slum Village szupergruppából Elzhi. 2010-ben Cadik ismét előlépett a rivaldafénybe Travel Agency-re keresztelt EP-jével, itt hat tracket kaptunk hasonló stílusban.

A munkálkodással párhuzamosan folyamatosan zajlottak a Space Is Called bulijai, amelyek remek inspirációt és zenei elmélyülést jelentettek Cadik számára. Tavaly futott be a végállomásra a Just, most lejátszómban a teljes anyag és átadom magam az ingereknek.
Az album borítója a megszokott vizuált hozza: Cadik - Just (2011)
Az album elején található alkotások hangzásvilága, olyan mintha egy-egy imát ejtene meg Cadik a los angeles-i központú Stones Throw Records székháza felé. A Just Drums, a My Jogging és a Coffeeman mind egy-egy stílusgyakorlat különböző ritmikákra felépítve. Hol melankóliába fordul, hol extravagánssá válik a hangulat, minden irányba szívesen elindulunk. Az első irtó laza számra nem kell sokat várnunk, hiszen a negyedik helyet megkapó Last Vinylist ezt hozza magával.
Cadik - Last Vinylist - from the new album ' Just ' by cadik

Az ínyencek csillapíthatatlan étvágyának kioltására alkotta meg Cadik a Head-Body-Head című alkotást, bulizni nem fogsz rá, inkább ízlelgetősebb időszakokra rakjátok ezt félre. A Sleepover közben az alábbi gyakorlatot ajánlom: szív, kifúj, rágógumit felfúj, eldurrant és ezt ciklikusan az idők végezetéig (de hála az égnek megmaradt a MIMS - This Is Why I'm Hot által meghúzott gagyisági határvonal jobbik felén). A csillagközi invázió összevont seregei valószínűleg a Foot Massage Twinpack című számra fognak hadba vonulni, baljós árnyak, feszült várakozás. A New Balance úgy ad újfent egyensúlyt a lemeznek, hogy visszatérít minket a poszt-modern hiphop világába, amikor már nem kell súlyos versszakokkal előállni, hanem az elektronikus zenei lehetőségeinek köszönhetően turbózható egy-egy sor, így téve élvezetessé számunkra ezt a három percet. A Kind of Light talán a kiadvány legmélyebb pontja, ami esetünkben annyiban merül ki, hogy nem ebből készítenék videóklipet. Véleményem szerint a Just másik (a Last Vinylist mellett) eposza a Blue Mama lett, jól húz végig és pontosan ott vannak a lehellet finom kiállások, ahova a vérünk lüktetése megkívánja.
Cadik - Blue Mama - from the new album 'Just' by cadik
Cadik a lemez végére elhelyezett két, már korábban megmérettetett számot. Becsületes irányzat hívőként ezeket már úgy ismerem, mint a saját tenyerem vagy fogalmazhatok úgy is, hogy a Kick, Snare, Soul és a Skysurfing utcák sarkán nőttem fel.
Összeségében igényes, összeforrott anyagot kaptunk Cadiktól. Egyértelműen értékes, újító gondolatú tagja a szcénának (sajnos a réteg nem túlságosan vastag, kevesen fogékonyak két zenei stílus efféle találkozására), ez különösképp elismerés annak tudatában, hogy közel 20 éve a szakmában tevékenykedik. A gyakorlott DJ-k körében sok esetben előfordul berögzött dolgok erőltetése, az újítási vágy totális hiánya. Cadikra ez 0%-ban igaz, az elektronikára építő hiphop zene elsőszámú magyar karmesterét ismerhetjük személyében.


8.5/10

Napi kurvajó: Bearsuit - Princess, You're a Test

Ha valaki a banda nevéből és a szám címéből még nem sejtené, a mai nap kurvajó száma egy indie zenekartól származik. Mivel blogunk elsődleges irányelve a nyitottság, ezért feladatunk ezt képviselni, még ha hipster gyanús hülyeségről van is szó. Javítanék, hülyéskedés. Ugyanis az indie zenekarokra ugyan jellemző a kísérletezés (főleg a hülyéskedés jegyében), ez legtöbbször hülyeségbe fullad, de szerencsére jelen esetben nem erről van szó. Ez ugyanis kissé bugyutának tűnő szövege ellenére kellően dallamos és vidáman csengő.



Mellesleg ez a tavaly megjelent The Phantom Forest c. albumról való, amelyen még olyan finomságok is megtalálhatóak, mint az Albino Tiger Rescue Squad, vagy a Giant Archaeopteryx c. számok.

Modeselektor - Evil Twin/German Clap

Gernot Bronsert és Sebastian Szary 1996-ban megalapította a Modeselektor nevű formációt. Azóta karrierjük töretlen ívben szárnyal felfelé az elektronikus zene világában. Nem szeretnék most lépésről lépésre haladni, rögtön 2009 év végére ugrok. Ekkor a berlini, behatárolhatatlan stílusban alkotó páros megalkotta minden idők egyik leghúzósabb ütemét és talán legmeghökkentőbb videoklipjét. Az Art & Cash annyira kihagyhatatlan, hogy arcátlanság lenne meglépnem. A nagyvilág korlátoltságát emeli ki az anyag mindössze 300 ezres nézettsége...


Rendkívül szoros szerzői összhangban működnek Sascha Ringgel vagy ahogy a szakmában ismerik, Apparattal. Hármuk közös projektje a Moderat eleddig 2 nagylemezzel és 2 EP-vel jutalmazta a hallgatóságot. Remélem senkinek sem kell bemutatnom az A New Error vagy a Rusty Nails című eposzokat (a galádok sunnyogva bökjenek a linkekre és pótolják a hiányosságokat). A darabokhoz gyártott igényes vizuált a tavalyi Exit Festiválon volt szerencsém élőben megtekinteni, cirka 100 négyzetméternyi felületen még súlyosabban hat!
Zenetörténeti okfejtés helyett előhúzom a tarsolyomból a bejegyzés megírásának igazi okát, a Modeselektor legújabb kiadványának prezentálását. Legutóbbi albumukról, a Monkeytownról futott ki a piacra egy két tracket tartalmazó EP. Lássátok, hallgassátok az Evil Twin/German Clap-et!


2012. január 18., szerda

napi kurvajó: KOAN Sound - Funk Blaster

A két bristoli srác, Jim Bastow és Will Weeks olyan modern, intelligens zenét játszik mintha már 2020-at írnánk. Egyértelmű, hogy bőven megelőzik korukat. Olyan energetika lakozik minden egyes alkotásukban, ami még messzire fogja repíteni őket. Utazóeszközük sugárhajtású!


Ping-pong #1: Ketioz interjú

A Blog életében eleddig példátlan próbálkozásba kezdünk ezzel a bejegyzéssel. Időgyakoriságot most nem akarok előre meghatározni, de bizonyos időközönként gyors interjú anyaggal lepnélek meg Titeket. A ping-pong asztal másik oldalán minden alkalommal egy magyar underground hiphop színtéri harcossal találkozhattok. Első menetben a pálya másik oldalán Ketioz, a Jam-Balaya és a Vicc Beatz kiadó tehetséges MC-je áll. A győri alkotóbázisú szöveg és beat esztéta néhány általam jól irányzott szervát ad vissza a szövegeiben is megjelenő határozottsággal. A mondandó elmélyítéséhez itt-ott zene foszlányokat alkalmaztunk.

benke_x: Kilencven huszonnégy, Marcalváros, New Győrsey. A koordinátákkal mindenki tisztában van, azonban a kezdeteket eddig homályos fólia fedte. Ketioz, kérlek mesélj blogunk olvasóinak a kezdetektől, az első kalóz felvételekről és a Ramboval közösen alapitott Jam Balaya hőskorárol!
Ketioz: Úgy indult minden, hogy nyomattuk kazin a kizárolag magyar old scool cuccokat orrba-szájba (főleg a helyi erőket, nálunk a Rydu volt a nagy kedvenc). Aztán gondoltunk egyet Rambo spanommal, hogy durrantsunk má' mi is egy számot, majd megírtuk 99. decemberében életünk első számát, amiben a álltalános iskolai tanárainkat fikáztuk (hozzáteszem szörnyű zene volt). Aztán egyre több zenét készítettünk, elkezdtem magam is beateket gyártani és 2003-ban csatlakozott hozzánk Marabela, majd így hárman Jam Balaya néven nyomatjuk azóta is!



Az igazi áttörést a 2011-es esztendő hozta meg nem csak a banda, hanem a Te számodra is. Az második szóló lemezeden, a Kapitális K névre keresztelt korongon már neves hazai előadókkal dolgoztál közre. Hogyan sikerült beélesíteni ezeket a kontaktokat, minek köszönhetően sikerült bekerülni a Wacuum Airs oltalmazó szárnyai alá? Mennyire szoros és előre behatárolt ez az együttműködés a Bobakrome labeljével?
A Wacuummal a 2010-es Jam Balaya Kapcsolódj ki! album miatt kerültünk kapcsolatba. Zomblazenek tetszett a cucc, aztán megmutatta Kromenak meg Bobafettnek, aztán a 2011-es Kapitális K már úgy jött ki, hogy a Vicc Beatz mint kiadó a Wacuumairs alárendelt labelként működött. Bobáékkal azóta is nyomatjuk promótáljuk egymást. Új közös trekkek is tervben vannak szóval a kapcsolat töretlen. A közreműködőkkel a kontakt az meg csak úgy alakult, közös ivászatok, fellépések alkalmával bespanoltunk aztán a többi meg már ment magától!
A tavaly év végén megjelent második Vicc Beatz album véleményem szerint egy nagyon kiforrott, DJ Fegznek köszönhetően jól összeérlelt anyag lett. Megosztanád velünk, hogy az alkotói folyamat körülbelül mennyi időt vett igénybe? Egyszeri rajongó hogy képzelje el a hétköznapjaidat, mekkora részét tölti ki a szövegírás, stúdiózás, koncertekre való felkészülés?
Maga a Vicc Beatz mixtape 2. elkészítése 10 hónapot vett igénybe! Ami nálunk elég soknak számít, de ez a sok közreműködő miatt is volt. Például a Kapitális K albumot 9 hét alatt csináltam meg mindenestől! A hétköznapjaim nagy részét a zene teszi ki, ennek szentelem minden időmet. Vagy szöveg írás vagy egy ütem összerakása vagy csak jön valaki felvenni. Mindig van valami. Szerencsére élvezem amit csinálok, így egy cseppet sem megerőltető!



A szcénában való egyre növekvő respektednek köszönhetően több felkérésnek is eleget tettél az elmúlt időszakban. Gondolok itt a Killakikitt-tel, a Káva krúval vagy a legfrissebb Pesti Mash-sel közös trackekre. Hol, milyen anyagokon hallhatjuk a közeljövőben a hangod, esetleg a beat készítésre is vannak felkéréseid vagy ez utóbbit meghagyod a bandádnak?
Hát most egy szlovákiai producer, Komander Krucifix albumára nyomunk Ramboval egy bombát! Érdemes lesz figyelni, sok neves magyar előadó lesz a cuccon. A másik, ami szívemhez nagyon közel áll, az új Vészk'Járat lemezen, szintén Rambóval mint közreműködők verethetjük és nem egy trekknek én leszek a producere is a cuccon! Ami óriási megtiszteltetés számunkra! Bátran mondhatom én már hallotam jópár számot a készülő lemezről, megkell mondjam hatalmasat fog ütni! Majd végül de nem utolsó sorban saját házunk tájáról Vicc Beatz kiadványként idén jön a Jam Balaya harmadik nagylemeze és a Kontoll első szóló albuma!

Mindig remek dolog hallani, ha ilyen szépen mozognak a dolgok a föld alatt. A Nekünk a zene című számotokból igazi underground sláger lett, az igényes videóklipnek hála már több százezres nézettsége van az anyagnak a legnagyobb videómegosztó portálon. Várható friss klip az új albumról, megtudhatnánk erről valamit?
Megmondom őszintén mi sem számítottunk arra, hogy ekkora sikere lesz a Nekünk a zene klipnek! Szerintem ez nagyban köszönhető Hajnalke rettentően elcsípett refrénjének. Új klip még a Kávával közös Fekszikből most készült el nemrég, lehet sasolni azoknak akik csípik a bandázós laza cumókat! A Mixtape 2-ről is tervben van két klip is, de ezeket egyenlőre nem árulom el! A lényeg, hogy idén is előrukkolunk videó anyagokkal!


A Február 11-ei győri lemezbemutató időpontja már fix. Milyen hosszúságú fellépést várhatunk tőletek illetve tervezitek az ige terjesztését az ország többi részén is?
Február 11-én óriási buli lesz, mindenkinek ajánlom a részvételt. Több mint egy órás műsorral készülünk!Nagyon sok közreműködő is tiszteletét teszi az albumról! Persze leszünk mindenfelé az országban, már májusig vannak leszervezve fellépések, de ha hívnak szívesen megyünk bárhová!


Köszönöm szépen az interjút! Sok lemezeladást kívánok neked/nektek a további projektek megvalósításához! Ott leszek február 11-én! :)
Nagyon szívesen! :)


2012. január 17., kedd

hivatalos remixek: The Steve - Dogma (2011)

Steve Antal tavaly decemberben megjelent albumához, azt hiszem nincs is már mit hozzátenni. Megtettem, amit megkövetelt a haza, a hallgatótábor elégedettségét pedig jól példázza a hiphop.hu által kiírt év albuma és év szóló előadója kategóriában is hazánk külhonba szakadt MC-je győzedelmeskedett. Steve a Hiányzó Láncszemekkel és Kool Kaskoval kiegészülve a nagy sikerekre alapozva az album megjelenését követően körülbelül egy hónappal, amikor a kezdeti nagy figyelem látszódlagosan kezd már kissé alábbhagyni friss, ropogós, öt tracket tartalmazó remix albumot adott ki. Ennek mesteri elemeit alább hallgathatjátok meg, illetve az előadó jó szokásához híven, hasonlóan a teljes Dogma anyagához ingyér' letölthetitek!







Ami még nagyon fontos, hogy ha tehetitek mindenképp Steve offisöl Youtube csatornáján hallgassátok a számokat, had pörögjön ott a számláló!

2012. január 16., hétfő

vizuál masszázs: állatias betűk

Kismilliárd tipográfiával találkozhatunk a minket körülölelő világban. Illusztrátorok, grafikusok ezrei igyekeznek napról napra újabb és újabb elvontnál elvontabb betűtípusokat kreálni. Sokaknak nem sikerül (a közhiedelemmel ellentétben nem mindenki született photoshop géniusz), viszont az amerikai Casey Girard egyértelműen érti a dolgát. Állatok nyújtotta segítségre támaszkodva rakta ki a teljes (amerikai) ABC-t egyedileg kreált betű formáiból. A továbbiakban láthattok néhányat az Animals in Alphabet projektből.

 A teljes gyűjteményt megtekinthetitek ITT!