2011. július 23., szombat

Exam (2009)

Már sok ilyen filmet láttunk: egy rakás (8), különböző háttérrel és személyiséggel rendelkező egyént bezárnak egy terembe, ahol ki kell találniuk, hogy miért. Közben pedig ketyeg az óra, nő a feszültség, és kitör a káosz.


Mi újdonságot tud tehát nyújtani ez a film az olyanokhoz képest, mint a Fűrész, Ördög, Kocka, A kísérlet, vagy A gyilkos szoba? Nehéz spoilerek nélkül beszélni, de annyit elárulok, hogy nem megy át esztelen vérengzésbe, vagyis a középpontban marad az emberek közötti feszültség. Ezen kívül szinte semmit nem tudunk (legalábbis a végéig), sem mi, sem a szereplők: hogy mi is az a nagyon fontos állás, amiért jelentkeztek, hogy mi a válasz, és hogy egyáltalán mi az egyetlen vizsgakérdés.
Az Exam úgy kezdődik, ahogy elvárható: minden egyes szereplőt egyenként bemutat, kisebb utalásokkal a személyiségükre, aztán belépnek a terembe, ahol kapnak pár egyszerű útmutatást, majd magukra hagyják őket. Mindezt azonban meglehetősen erőltetett feszültséggel mutatja be: nagyon lassú a tempó, mindenki nagyon csöndben van, és nagyon sejtelmes zene szól. Szerencsére később beindulnak az események, ahogy egyre több nyomra akadnak, és egyre több feszültség születik, de a rendező szándéka mindig ott volt a háttérben. Ezen kívül a karakterek nem túl hitelesek, így nehéz izgulni értük, bár el kell ismerni, hogy kellően változatosan reprezentálják a társadalmat, kevés sztereotípiával. A háttértörténet pedig meglehetősen gyenge, amit a szándékos rejtélyesség sem erősít.
Nagyon okosnak akar tűnni a film, bár tetszett, hogy nem minden nyom ténylegesen nyom. Az pedig, hogy az egyetlen kérdés, illetve rá a válasz mennyire okos, azt mindenki döntse el magának.
Értékelés: túlságosan lassú a tempó, és a feszültség nem elég erős, illetve meggyőző. Egyszer meg lehet nézni, de helyette inkább A gyilkos szobát (The Killing Room) ajánlom, ami szerintem nagyon zseniális, hiszen nem ad megnyugtató befejezést, illetve a mögöttes szándék megkérdőjelezi mindenki helyzetét.

3 megjegyzés:

  1. megnéztem. szép film tetszett, annak ellenére hogy hemzseg a sztereotípiás tipik film evidenciáktól. Pl. színesbőrű jó fej (csapatjátékos) később bekattan (majd megölik, mennyire alap), fehér börű srác gőgös, felsőbbrendűnek hiszi magát stbstb. láttam az általad említett filmeket is (a kocka kivételével, de pótolni fogom). nálam ez a exam egy szinten van a devillel meg a killing roommal, most azért oltogathatom csak sematikussága miatt mert ezt láttam legutóbb. nagyon alap dolog még benne (hasonloan a saw-hoz) hogy a nézőnek ugy egyértelműsíti a dolgot hogy visszapörgeti (és mutatja is) a kulcsmomentumokat (hasonloan pl az időbűnökben is így van).
    kis kritika. azt mondjuk nem vágom hogy a fehér gyerek miutan megkapta a gyogyszeret hogyan vágja le insta hogy az indiai nyúlta le. nem egyertelmű ez. az elejen nagyon belebonyolodnak a fénytanba, az túl sok nekem. miert akarjak mindenképp a papíron megtalalni a kérdést? nekem pl annyi jott le hogy az a papír nem több szimpla sorszamjelolő "nevezesi szamnal". inkabb kutakodtak volna a szoba más részein vagy egymas multjaban. jobban elmondhattak volna mivel foglalkozik ez a cég, így elég wtf. mi ez a betegség? a jovoben jatszodik ez a film? a tudos faszi pedig inkabb luzernek van beallitva mint silent géniusznak (szinten saw másolat hogy a megrendező egy ideig részese a jateknak). szamomra nem derult ki a vegen se hogy mi a kozos nyolcukban.
    Gébri nyisd meg az infó csapot! :)

    VálaszTörlés
  2. Azért The Killing Room egy szinttel magasabban áll. Persze, abban is vannak sztereotípiák, meg klisék, de az alakításban, feszültségben és "mondanivalóban" sokkal többet adott nekem, mint az Exam. Érted, amíg az Examban az összes mondanivaló az, hogy legyél figyelmes, okostojás, meg türelmes, addig a TKR-ban hiába önfeláldozó az ember, kiderül, hogy pont ezzel játszik az irányítók kezére (plusz ott van a konformizmus problémája)
    Jaja, zavaró, hogy mindent szájbarágnak, bár a kérdés felelevenítése jól jött. A film elejétől fogva tudtam, hogy minden egyes szóra meg nyomra kell figyelni, de ezt pont leszartam:)
    A gyógyszeres dolgot én se vágom (amúgy nem hiszem, hogy indiai, inkább közel-keleti lehet, de ezt se mondják ki. De bírom, hogy az első kiesett a stáblistán Chinese-ként szerepel). A fénnyel ne törődj, de nekem tetszett, hogy elcsesztek fél órát, és totál vakvágány. Tudod, az ilyen filmeknél az van, hogy rábukkannak a nyomokra, és azok totál passzolnak az egészbe.
    Abban viszont egyetértek, hogy nem ártott volna valami komolyabban felépített háttértörténet, mert így csak valami random bullshit volt, és nem tudtam komolyan venni, hogy most bármiért is kéne aggódni.
    Jah, elég kis gyíkarcnak tűnik, amit meg motyog, semmi értelme nincs, csak gondolom a készítők akartak valami intellektuális többletet. Ahogy annak sincs sok értelme, hogy ő is ott van, azon kívül, hogy Saw kopi.
    Én meg azt nem vágtam rohadtul, hogy mi volt az az apróbetűs kérdés: Question 1., hiszen kurvára semmi köze nem volt a valódi kérdéshez, akkor meg mi a ráknak van odaírva? És miért nézegeti a szemüveges?
    Semmi közös nincsen bennük, de miért kéne?

    VálaszTörlés
  3. Nem kell hogy közös legyen belül csak en mar nem hiszem el random 8 embert behivnak, bevalogatnak es akkor mindig kell lennie közöttük egy szinesborunek, egy nem szinesborunek, egy 3. vilagbelinek (az mindegy most hogy indiai vagy afgán), egy kinainak, egy szokenek (legalább nem volt buta, ostoba), egy vorosnek etcetc. Vágom En hogy minden (usabeli) nepcsoportot meg kell érinteni de láttunk mar 48363742 ilyet :)
    Egyre több az ilyen vilaguralmi misztikus céges film, ez az uj divat?! TKR vagy Pl ha láttad a Source codeot akkor felfedezheted a hasonlóságot (ott legalább jobban megnevezik a cegprofilt :))

    VálaszTörlés