Rájöttem, a leghálásabb feladat lemezkritikát/elemzést írni. Várom a dolgot, mint 9 éves a Karácsonyt (holott, már előzetesen felkutatta az ajándékait), mindig fognak érni új impulzusok és első kézből jelenlehetek a legendák születésénél illetve a főnix madarak lángra kapásánál. Az Extrawelt munkásságával tüzetesen foglalkoztunk már korábban és a jól bejáratott médiacsatornák hírverésének köszönhetően vártuk a nagylemez november 7-ei megjelenését. Ugyanitt már bele is kóstolhattunk a SoundCloudra felpakolt 1 perces demókba, ez kellőképpen felkeltette ízlelőbimbóim érdeklődését. Korábbi gyakorlatomtól eltérően most nem egy szusszra pörgettem végig az albumot és hánytam bejegyzésbe az impresszióimat. Első nekifutásra az album feléig jutottam, aztán mint a buli után megmaradt pizzát, bedobtam a mikróba a lemez második felét és hallgattam meg később.
Soopertracken, Titelhelden és Trummerfelden szocializálódott techno lelkem reméli újra beteljesedést nyerhet a 14 különálló tracket tartalmazó In Aufruhr névre keresztelt album meghallgatását követően.
1. The Next Little Thing
Teljesen Night Rider témával indul az album, még mielőtt dance/trance-be fordulna az intróként funkcionáló track megmarad a dolog a minimaltechno országának határátkelőjénél. 7/10
2. Division Dunkel
Korábbi Extrawelt klasszikusok hangzására emlékeztető ütemmel nyit, majd később fellazul és átcsap szisztematikusan felépített fülmasszázsba. Sejtelmes, ízig-vérig Extrawelt vidékeken barangolhatunk. 8/10
3. Blendwerk I
Erős felütés után átvezető szagú trackbe botlunk. Lehet kissé hamar (két szám után), de kérem akik azt hitték egy 14 trackes minimaltechno albumról, hogy nélkülözni fog minimum 1/3-ad arányú lazító átvezetést, ők naiva kategóriában induljon bármely valóságshowban. 6/10
4. Leave 43 (Neverlasting Edit)
Végre újra itt üdvözölhetjük az Extrawelt hangzást, szerencsére nem kellett sokat várnunk rá. A robbanás olyan benne, mintha Hirosimában atombomba helyett valaki belefingott volna a levegőbe. Perverz ha ízlik a szag? 8/10
5. Aufwind
Magánéleti örömökre gyanakszom Arne és Wayan életében, véleményem szerint ennek köszönhető a sok boldogság hormonnal felturbózott szám. Hála az égnek az elején hallatszó hajókürtöt hamar elfelejtették a művészek. A Dark Side Of My Room elkészítésének korszakában elképzelhetetlen lett volna egy ilyen hangvételű szám megszületése. Jajj a végén megint itt a hajókürt, _nemteccik. 5/10
6. Herz aus Blech
Meglepő a dobgép, aztán kellemes a kattogás majd ismét jön a boldog minta. Képtelen vagyok skippelni, mert az Extrawelt mindig képes a meglepetésekre, a váratlan áthajlításokra, itt most éppen a zongora sáv előbukkantásával. Meg is tetszik a dolog, mintha egy minimixet hallgatnék. 7.5/10
7. Pontiac
Ennek a számnak a klipjében kocsival mennék a német autópályán, de nem BMW-vel, hanem manuálváltós valamivel, mondjuk egy Pontiaccal! Fel-le váltogatnék, hogy a román kamionokat előzgetem, a BMW-k meg engem, de ezt nem mutatná a videó. 6.5/10
8. Swallow the Leader
A szám indításától kezdve nekem jobban tetszik az alul lévő, sajnos háttérbeszorított alsó szólam. Ez később örömre okot adó mondon egyre jobban előtérbe kerül. Az képviseli hitelesen a korábbi kiadványokon megfestett pesszimista Extrawelt világnézetet. 8/10
9. 808 Slate
Valaki betör a hangszer raktárba, keresi a legértékesebb darabot. Mivel nem ügyes a kutatás közben mindent lever, mindennek nekimegy. Később aztán már saját mozdulatsorait ismételgeti, érdekesség hogy így tud lelépni a zsaruk elől. Szerencsénkre közbe mindvégig be volt kapcsolva a diktafon. 7/10
10. Blendwerk II
Nem törvény, hogy a technoalkotásnak szövegmentesnek kell lennie. Mormolni lehet (lásd. Dusty Kid Mantrakomaját), elsőre azt hittem hogy a Faithless Maxija, de nem. 7/10
11. Phoebe
Alapjaiban ez a szám is vidámnak tekinthető, föleg a felvezető kongás ritmusok. Később aztán kissé komolyabbra vált a téma, jó színezékként jelenik meg feldarabolt szövegfoszlányok hadrendbe állítása. 7/10
12. Dumb Age
A Hülyeség Kora igyekszik a játékosságot megtalálni a műfaji kötelékekből nem kilépve. 2 perc környékén a dallam monotonná válik, körülbelül így lehet megunni egy ezerszer eldurrantott poént. A szám a végéig egyre csak erősödik, nem cáfolom meg azzal a relativitás elméletet, ha a lemez eddigi egyik legjobb művének titulálom 8.5/10
13. Die Welt Ist Nicht Genug
4/4-es ütemekre építő számok címeibe felesleges belekötni, hiszen elvétve szerepel bennük szöveg, még ritkábban konkrét mondanivaló, így a cím adásának csupán alkotói kreativitás szabhat határt. Az eddigi angol témamegjelölések után most furcsán hat a germán ajkú választás. Az Extraweltnek nem elég a világ, nem tudom még kit akarnak megnyerni, én/ti/mi már behódoltunk. 8/10
14. Schlusslicht
Lámpa leó, holnap korán kelés, reggeli torna. Tipikus olyan szám, amire ezerből ezerszer képes lennék elaludni és ez itt most azért nem gáz, mert pontosan ez volt vele a céljük. 7.5/10
Nagyon vártam már ezt az albumot ismerve a hamburgi alkotópáros zsenialitását. Más előadókhoz hasonló életpályát jár be Arne és Wayan is. Fiatalabb előadóként sötétett anyagokkal szórakoztatták a nagyérdeműt, most, a 2010-es évek hajnalán pedig felismerték hogy vidámabb impulzusok bevonásával sem vesztik el Drehfehler-en nyert hitelességüket.
Soopertracken, Titelhelden és Trummerfelden szocializálódott techno lelkem reméli újra beteljesedést nyerhet a 14 különálló tracket tartalmazó In Aufruhr névre keresztelt album meghallgatását követően.
1. The Next Little Thing
Teljesen Night Rider témával indul az album, még mielőtt dance/trance-be fordulna az intróként funkcionáló track megmarad a dolog a minimaltechno országának határátkelőjénél. 7/10
2. Division Dunkel
Korábbi Extrawelt klasszikusok hangzására emlékeztető ütemmel nyit, majd később fellazul és átcsap szisztematikusan felépített fülmasszázsba. Sejtelmes, ízig-vérig Extrawelt vidékeken barangolhatunk. 8/10
3. Blendwerk I
Erős felütés után átvezető szagú trackbe botlunk. Lehet kissé hamar (két szám után), de kérem akik azt hitték egy 14 trackes minimaltechno albumról, hogy nélkülözni fog minimum 1/3-ad arányú lazító átvezetést, ők naiva kategóriában induljon bármely valóságshowban. 6/10
4. Leave 43 (Neverlasting Edit)
Végre újra itt üdvözölhetjük az Extrawelt hangzást, szerencsére nem kellett sokat várnunk rá. A robbanás olyan benne, mintha Hirosimában atombomba helyett valaki belefingott volna a levegőbe. Perverz ha ízlik a szag? 8/10
5. Aufwind
Magánéleti örömökre gyanakszom Arne és Wayan életében, véleményem szerint ennek köszönhető a sok boldogság hormonnal felturbózott szám. Hála az égnek az elején hallatszó hajókürtöt hamar elfelejtették a művészek. A Dark Side Of My Room elkészítésének korszakában elképzelhetetlen lett volna egy ilyen hangvételű szám megszületése. Jajj a végén megint itt a hajókürt, _nemteccik. 5/10
6. Herz aus Blech
Meglepő a dobgép, aztán kellemes a kattogás majd ismét jön a boldog minta. Képtelen vagyok skippelni, mert az Extrawelt mindig képes a meglepetésekre, a váratlan áthajlításokra, itt most éppen a zongora sáv előbukkantásával. Meg is tetszik a dolog, mintha egy minimixet hallgatnék. 7.5/10
7. Pontiac
Ennek a számnak a klipjében kocsival mennék a német autópályán, de nem BMW-vel, hanem manuálváltós valamivel, mondjuk egy Pontiaccal! Fel-le váltogatnék, hogy a román kamionokat előzgetem, a BMW-k meg engem, de ezt nem mutatná a videó. 6.5/10
8. Swallow the Leader
A szám indításától kezdve nekem jobban tetszik az alul lévő, sajnos háttérbeszorított alsó szólam. Ez később örömre okot adó mondon egyre jobban előtérbe kerül. Az képviseli hitelesen a korábbi kiadványokon megfestett pesszimista Extrawelt világnézetet. 8/10
9. 808 Slate
Valaki betör a hangszer raktárba, keresi a legértékesebb darabot. Mivel nem ügyes a kutatás közben mindent lever, mindennek nekimegy. Később aztán már saját mozdulatsorait ismételgeti, érdekesség hogy így tud lelépni a zsaruk elől. Szerencsénkre közbe mindvégig be volt kapcsolva a diktafon. 7/10
10. Blendwerk II
Nem törvény, hogy a technoalkotásnak szövegmentesnek kell lennie. Mormolni lehet (lásd. Dusty Kid Mantrakomaját), elsőre azt hittem hogy a Faithless Maxija, de nem. 7/10
11. Phoebe
Alapjaiban ez a szám is vidámnak tekinthető, föleg a felvezető kongás ritmusok. Később aztán kissé komolyabbra vált a téma, jó színezékként jelenik meg feldarabolt szövegfoszlányok hadrendbe állítása. 7/10
12. Dumb Age
A Hülyeség Kora igyekszik a játékosságot megtalálni a műfaji kötelékekből nem kilépve. 2 perc környékén a dallam monotonná válik, körülbelül így lehet megunni egy ezerszer eldurrantott poént. A szám a végéig egyre csak erősödik, nem cáfolom meg azzal a relativitás elméletet, ha a lemez eddigi egyik legjobb művének titulálom 8.5/10
13. Die Welt Ist Nicht Genug
4/4-es ütemekre építő számok címeibe felesleges belekötni, hiszen elvétve szerepel bennük szöveg, még ritkábban konkrét mondanivaló, így a cím adásának csupán alkotói kreativitás szabhat határt. Az eddigi angol témamegjelölések után most furcsán hat a germán ajkú választás. Az Extraweltnek nem elég a világ, nem tudom még kit akarnak megnyerni, én/ti/mi már behódoltunk. 8/10
14. Schlusslicht
Lámpa leó, holnap korán kelés, reggeli torna. Tipikus olyan szám, amire ezerből ezerszer képes lennék elaludni és ez itt most azért nem gáz, mert pontosan ez volt vele a céljük. 7.5/10
Nagyon vártam már ezt az albumot ismerve a hamburgi alkotópáros zsenialitását. Más előadókhoz hasonló életpályát jár be Arne és Wayan is. Fiatalabb előadóként sötétett anyagokkal szórakoztatták a nagyérdeműt, most, a 2010-es évek hajnalán pedig felismerték hogy vidámabb impulzusok bevonásával sem vesztik el Drehfehler-en nyert hitelességüket.
abszolút kedvencem a Die Welt ist nich Genug (hollandul: de wereld is niet genoeg), a szokatlanul vidám hangzásával.
VálaszTörlésKicsit elhanyagoltam anno az énekórán való figyelést, mi is a 4/4? És minek mondanád azt a jellegzetes, kissé reggaes ütemet?
minden techno ütem a 4/4-en alapszin, egyszerűen ütemileg így jön ki a dolog
VálaszTörlés"In music that progresses regularly in 4/4 time, counted as "1 2 3 4, 1 2 3 4...""
hosszabban itt: http://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(music)
Örülök hogy jobban magadévá tetted az albumot. megmondom az őszintét, én ritkábban veszem elő mint anno a "nagy extrawelt slágereket". gondolok itt a postban már felsorolt trackekre (Trummerfeld, Titelheld, Drehfehler, Dark Side Of My Room... na mi maradt ki az ún. extrawelt 5 csillagból? : a megfejtő nem kap semmit!). valahogy nekem túl vidám lett ez az album, pl amit te is említesz a reggae ütemet, amit azok az ütemek sugároznak a legpesszimistább embernek sem szomorú téma, max gondterhes, de jamaikában végül mindig ki süt a nap.