2011. június 29., szerda

Parfüm - egy gyilkos története (Perfume: The Story of a Murderer 2006)

Egy meglehetősen régi filmet (2006-os) ajánlok ma. Anno én sem akartam megnézni, mert a "parfüm" szóból csak annyi jóra számíthattam, mint mondjuk a "Bor, mámor provansz"-ból (ami egyébként nem borzalmas, csak kissé sablonos), de egyből ott van az alcím is, ami teljesen mást ígér. Plusz a regény, amiből adaptálták, Kurt Cobain kedvence, mindig magánál hordta, szóval ha neki bejött, én sem tévedhettem nagyot.

Az egész történet egy apró feltételezésen alapszik: mi lenne, ha születne egy ember, akinek nem az emberek elcsökevényesedett szaglószerve jutott volna, hanem egy sokkal kifinomultabb, amivel akár kilométerekről ki tud szagolni akár egy ember homlokán végigcsorduló izzadtságcseppet? Azonban ahogy sokszor a különleges képességű emberekkel (savantok, nem supermen és superwomen) lenni szokott, ennek is ára van: a főszereplőnek, Jean-Baptiste Grenouille-nak a lelke egy kissé visszamaradott. Értsd: még a gyilkosságtól sem riad vissza, hogy megszerezze az illatot (különleges nők illatát), amit keres.
A film nézése közben azonban nem szabad elfelejteni, hogy ez egy művészeti alkotás, mese, vagyis szerepelhetnek varázslatos elemek: G alakja teljes egészében a szuperszaglásával és az illatok erejével. Persze, a szagok magukban is hihetetlen dolgokra képesek (most hadd ne idézzek vizsgálatokat, mert rengeteg helyet foglalna el, de szívesen elmondom), de nem ennyire. Mikor először láttam, pont akkor tanultam a szaglás fiziológiájáról, szóval ráncoltam a szemöldököm egy-két túlzáson, de a racionalitást a mese kedvéért fel kell függeszteni.



A film tehát nem egy giccses, romantikus film, ahol kikent burzsoá emberek szagolgatnak mindenféle finom parfümöt. Már a film ötödik percében a 18. század legbüdösebb helyén találjuk magunkat: Párizs halpiacán. Tehát ez a szagokról szól, mindenféléről. Ez pedig egy merész vállalkozás, mert a film nehezen adja át, de ez a jelenetet azt bizonyítja, hogy a készítőknek mégis sikerült, nem csak a gyomrunkat, hanem az orrunkat is összerándítani (az imdb trivia oldala szerint a forgatás helyszínétől kilométerekkel is lehetett érezni a több tonna felhasznált hal bűzét).

A szagokon és a hátborzongató (sorozat)gyilkosságtörténeten kívül még a nagyon szép képi világ (kosztümök, díszletek, de persze remek kamerakezelés is. Illetve meztelenség), izgalmas fordulatok, jó színészi játék (Alan Rickman, Dustin Hoffman és természetesen Ben Whishaw, akiről senki nem hallott, pedig nagyon jól alakítja Grenouille-t). Csak ajánlani tudom, én is már kétszer láttam.


Természetesen az adaptációknál mindig felmerül a hűség kérdése, és sokan a film szemére vetették, hogy nagyon leegyszerűsít, és blabla. Szerintem pedig nagyon jó munkát végeztek, és ugyan tényleg egyszerűbb, sok kihagyással, de szerintem nagyon jó lett a végeredmény, egy önálló alkotás, sok újítással. Ha a film tetszett, ajánlom a könyvet is, mert az még többet ajánl, leginkább sok humor és szatirikus hangvételt. Az egyes szereplők is másmilyenek, Baldini egy beképzelt, tehetségtelen, önző alak; feltűnik egy agyament Márki, aki bikaspermát locsol a rétre tőgyvirágok növesztésére; Greonuille pedig egy undok kis kullancsként van bemutatva. A könyvbeli G. egy mizantrop, ezért spoiler! a végén az orgia után nem azért lép le, mert nem őt szeretik, hanem a parfümöt, plusz nem tudja életre kelteni a szerelmét - hiszen soha egy fél pillanatig nem is voltak benne ilyen érzések. Azért lép le, mert hiába imádták, ő végképp megundorodott az emberektől. Spoiler vége.

4 megjegyzés:

  1. megnéztem a filmet és kb 100 percen keresztül zseniálisnak ítéltem meg. az eleje rendkívül naturalista, tetszik az efajta ábrázolásmód. illetve a gyilkolássorozat érzelemmentessége is magávalragadott. kiváltképp értékeltem amikor a 12. (számára legszimpatikusabb) lányt is megfontolás nélkül (pillanatra megijedtem, hogy megkegyelmez, amikor a lány a szemébe nézett) kinyírta. aztán a végén fogalmam nincs miért kellett ehhez a szexista dologhoz nyúlni. Az a film lényege, hogy a parfüm amit összeállított mindenki begerjed tőle? Nyilván ennél jóval elvontabb, de ha az elején előadták hogy semmi érzelem nincs benne fizikailag és érzelmileg a nők iránt akkor miért baszták el a végén ezzel? Az kicsit korábban van amikor menekül az utolsó lány ő kiszagolja 30 kilométerről, az már kicsit sok. Ott fel is röhögtem, ami egy életrajzi drámánál elég negatív minősítés. Várom a bejegyzés szerzőjének reakcióját, magyarázatát! :)

    VálaszTörlés
  2. Először is 'szexista': konzervatív, negatív nemi sztereotípiák használata, illetve diszkrimináció nem alapján. Nem pedig szexet használó (azaz felhasználhatja a szexet, hogy eladjon valamit, pl. azok a reklámok, ahol érzéki nők vagy női testrészek vannak, pedig tulajdonképpen nem kapcsolódik a témához).
    Grenouille parfümének lényege, hogy olyan nők illatából áll, akik nagyon szépek, annyira, hogy bárkiből szerelmet váltanak ki. Az illat (legalábbis itt) tartalmazza az ember lelkét is, és mint ilyen, ezzel szinte varázslatos dolgokat lehet elérni (emlékszel, mikor a mesterének kikeverte a második parfümöt, és mikor az beleszagolt, átélte, ahogy egy nő puszit ad neki? Na, erre képes a parfüm, illetve G). Laura pedig aztán extra szép, akinek az illata - a többi segítségével (lásd a piramisban talált formula magyarázat) szerelmet, bódulatot vált ki mindenkiből bárki iránt - ezért az orgia, és ezért megy Richis oda G-hez a fiának fogadni (mert "felismeri" benne a lánya "lelkét").
    Nem baszták el, G nem az orgia látványáért tette az egészet. Mikor elengedi a kendőt, látja, hogy mindenki afelé nyúl, és nem őérte, csalódik is. Ő szeretetet, nem is, rajongást, csodálatot akar, de felismeri, hogy nem egészen őt szeretik. Ha valamit elbasztak, akkor a barackos lány képének felidézése az, mert olyan, mintha szerelmes lenne belé (lehet, hogy a filmben így is szándékozták, de ahogy te is mondod, ennek nem sok értelme), és hogy a parfümmel valamiképpen az ő alakját akarta volna felidézni. Pedig nem.
    Életrajzi dráma?
    Egyébként meg az ilyen filmeknél azt kell fejben tartanunk, hogy ezek művészeti alkotások, mesék, és mint ilyen, rengeteg varázslatos elemet tartalmazhatnak a valóságosak mellett. Mikor először néztem, akkor én is furcsálltam, hiszen pont akkor tanultam az orr meg a szaglás fiziológiájáról, és ilyen értelemben nem sok köze van a valósághoz. De az ilyeneket a mese kedvéért el kell hinni.

    VálaszTörlés
  3. az életrajzi dráma kifejezést elfogadod? Végigkíséri egy ember életet (itt szuletestol halálig), illetve drámai elemek is találhatóak benne. Hirtelen hasonló film ami beugrott az Benjamin button különös élete (csak negatív véleményem van róla:))

    VálaszTörlés
  4. persze, értem már.
    pedig az se rossz film különben, csak súlytalan. Illetve néhol a Forrest Gumpot koppintja.

    VálaszTörlés