[Figyelmeztetés: jelen bejegyzés irgalmatlanul sok szöveget tartalmaz, így ha valaki nem szeret olvasni, elég, ha a vastag betűs linkeket nyitja meg]
Ha végignézünk ezen a listán, nagyon sok olyan formációt látunk, amely kísérletezik, új utakat keres (hiába, ez az elsődleges szempontom zenehallgatásnál). Ez régebbi formációkra is érvényes. Rögtön itt a Radiohead, akik a King of Limbs c. rövidke albumukon sok újfajta pittyegést tettek be. A korona természetesen a Lotus Flower, aminek a videóklippjét szerintem sokan csak Thom Yorke erősen mémképes, improvizatív és epilepsziás tánca miatt nézték meg, na meg a hipsterkalapja miatt. PJ Harvey is régóta benne van a szakmában, akiről azt kell tudni, hogy minden egyes albumán egy teljesen új alteregóként zenél. A mostanin rendhagyó módon politikai témákat közelít meg az autoharp nevű, kisbabaként ölelendő fura hangszer segítségével, a számokat pedig egy templomban vették fel egy extra, éteri hangzás miatt. A rocknál maradva meg kell említenem a TV on the Radiot, akiket agyon dícsérnek a kritikusok, így nekünk is meg kell említenünk legalább egy számot tőlük. Aztán itt van még egy rock banda, amit idén fedeztem fel: Grails. Róluk azt kell tudni, hogy a szintén texas-i Explosions in the Sky-hoz hasonlóan instrumentális zenét tolnak, amiben ugyan egy szó nem hangzik el, de annál változatosabb és hangulatosabb. A szakdogám megírásához nem csak témavezetőm, hanem ez a banda is nagy segítséget nyújtott. Új albumukon (Deep Politics) kicsit eltávolodtak a sötét hangzástól, és a számcímek egy világibb hangulatot sejtetnek.Most elektronikusabb tájakra térek át. A szintén nagy múlttal rendelkező The Chemical Brothers-zel is idén ismerkedtem meg, akikről már írtam. Legújabb albumukon a nagy slágerek helyett korai hangzásvilágukhoz tértek vissza. Most a zseniálisan kezdődő Swoont választom. Amón Tóbin is régóta benne van a szakmában, aki mindig tartogat meglepetéseket tarsolyában. Pl. tudtátok, hogy a nagyon gyomorforgató látványvilággal rendelkező, magyar Taxidermiához ő csinált zenét? Idén egy radikális mértékben kísérletező albumot dobott ki. Az ide belinkelt klippen kicsit rossz a hangzás, de érdemes megnézni, milyen látványvilággal dolgozik élőben. Tóbin mester nyomdokaiban halad Eskmo, akinek Cloudlight c. számát már fossá játszották, úgyhogy itt van a játékos Color Dropping.
Deadmau5-tól a dubsteppel kísérletező albumáról (4x4=12) kéne csemegéznem, de ezt a témát óvatosan érintem, inkább a hipnotikus HR 8938 Cephei-t veszem elő megint. Sebastien Leger szintén csillagászkodott, úgyhogy őt is megemlítem. Robert Babicz-ról akartam írni, de a bejegyzés mindig elsikkadt. Ezt kompenzálandó egy gyönyörűre remixelt számot, a Dark Flowert említem meg Joris Voorn feldolgozásában.
Még alig vagyok a lista felénél, és máris annyit írtam, hogy az ADD-s olvasóinkat már régen elveszítettem. Kár, mert most érek a kedvenc részemhez, a kísérletező elektronikához. Itt van a nehezen elmagyarázható glitch nagymestere, a The Glitch Mob. A belinkelt szám talán nem a legjobban reprezentálja a stílust, viszont a kedvencem. Ehhez közeli stílus a wonky, amit szerkesztőtársam már ragyogóan bemutatott. Gold Pandát mindkettőnknek volt szerencséje élőben látni, hatalmas élmény volt. Robot Koch is már többször felbukkant blogunkon, tőle az all-time favorit Verbal Bruises-t teszem ide. Dorian Concept is meg lett már említve, aki szerintem nagyon nehezen hallgatható zenét csinál, de ez a száma a kísérletezés mellett is kedves, és dallamos marad.
Groundislava a sokak szerint Tetris hangzású chiptune jegyében alkot, néhol hip-hop ütemekkel. A kellően változatos albumáról az ellentétes érzelmekkel játszó első számot választom.
Woodkid az év egyik nagy felfedezettje, Iron című, egyedi látványvilággal rendelkező videóklippjét már mindenki ismeri, úgyhogy ennek inkább remixét teszem ide.
A kísérletező pittyegések, tört ütemek és csörömpölések után nyugodjunk le egy kicsit. TOKiMONSTA szeret az előző mondat jegyében alkotni, az általam választott száma azonban nem ilyen, hanem nagyon kellemes. A Washed Out viszont kellemes, és nosztalgikusan romantikus hangzás mellett marad. Ellen Allien és Apparat külön-külön visszafogott zenét csinálnak, de amikor összefognak, valami különleges születik, például ez a lejátszási listámat majdnem vezető szám.
A listát egy kakukktojás zárja, a Klaxons, akiket már régóta ismerek, élőben is láttam őket két éve, viszont idén annyiszor vettem újra elő, hogy nem lehet nem kihagyni. Nagyon bejön, amit művelnek a srácok, fiatalosak, őrültek, zenéjük a dallamos és a kaotikus között mozog, és mindenek előtt kibaszottul jók.
elöljáróban annyit, hogy nagyon értékes bejegyzést írtál, remekül foglalja össze a tavalyi év (minket érdeklő) zenei termését. az hogy kimaradt belőle pár dolog (dusty kid - beyond that hill, justice - audio, video, disco és az extrawelt - in aufruhr-ja) teljesen belefér. :)
VálaszTörlésnekem a radiohead és a tv on the radio eléggé kimaradtak eddig, pont azért jók az efféle bejegyzések, mert inspirálódom belőlük. az elektronikusabb 2011-es lemezekkel már jobban képben vagyok. Deadmau5 nagyon érdekes, a totális elmainstreamesedést elkerülendő alkotott egy dubsteppel beoltott albumot (4x4=12), ami talán nem robbantott olyan nagyot mint az I remember. Az ő helyére lépett be a popbizniszbe az LMFAO és Skrillex (sic!), hála az égnek Mau5 kiadott egy LP-t, ami hozta az elvont, tőle megszokott hangzást (az általad is említett Cephei). Babicz nagyon előremutató produceri munkákkal árasztotta el a techno piacot, sok esetben csak a háttérből irányítva a szálakat.
Nagyon jó, hogy ilyen hőfokon pörög a Space Is Called rendezvénysorozat, ami totálisan telibetrafálta blogunk ilyen irányú zenei érdeklődését. Gold Panda, Robot Koch (The Other Side című album nálam már most klasszikus) és Dorian Concept (dec. 30-án lépett fel az A38-on) mind-mind - ahogy te is említed - előremutató zenei projektekkel jelentkeztek az elmúlt esztendőben.